لوله داربستی چیست؟

قیمت لوله داربست 5

لوله داربستی چیست

در این مقاله به معرفی لوله داربستی می پردازیم.

 

داربست یک سازه چوبی یا فلزی موقتی است که برای دسترسی به نقاط دشوار به هنگام ساخت یا تعمیر ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها به کار می‌رود.

داربست ها  از میله‌های فلزی و چوبی ساخته می‌شوند. گاه به عنوان تکیه‌گاه برای بخشی از دیگر سازه‌ها هم استفاده می‌شوند. ساخت داربست ها مهارت ویژه‌ای نیاز دارد. زیرا در صورت فروریختن یک داربست خطر تلفات جانی بسیار زیاد است.

سازه داربست از طریق اتصال لوله درست می شود که به وسیله بست های مخصوص لوله هایی را که در اصطلاح به آنلوله داربستی گفته می شود را به همدیگر متصل می کنند.

این لوله ها دارای طول های متفاوتی است که با توجه به نوع سازه و متراژ آن است. فاصله سازه داربست از ساختمان معمولا ۳۰ تا ۴۰سانتی متر می باشد. ولی با توجه به نظر کارشناس یا معمار ساختمان این فاصله قابل تغییر می باشد.

لوله داربست چیست

لوله داربستی که همان لوله صنعتی می باشد که هیچ گونه سیالی در داخل آن جابه جا نمی شود و تحت هیچ گونه تست آب یا گازی قرار نگرفته است،

لوله داربستی فقط کاربرد صنعتی دارد و در صنایع و سازه های مختلف نیز از آن استفاده می شود. این لوله در سایز های مختلف تولید می شود که متداول ترین سایز مورد استفاده آن سایز ۱۱/۲ اینچ یا همان نمره ۵ می باشد. لوله داربستی را به نام لوله ۵ نیز می شناسند.

لوله داربستی در ضخامت های مختلفی تولید می شود که بیشترین ضخامت هایی که از لوله داربستی سایز ۱۱/۲ اینچ استفاده می شود می توان به ضخامت های ۲ و ۲/۵ میلی متر اشاره کرد.

داربست مثلثی

این نوع داربست از فریم های مثلثی تشکیل شده اند که به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می‌شوند و در کفراژبندی دال یا تیر و همچنین پل ها به کار می‌روند. فریم این نوع داربست در سه تیپ ۵/۰ و۷۵/۰ و ۱ متری تولید می‌شوند که با قرار دادن سرجک های قابل رگلاژ در قسمت بالای این داربست ها برای هر ارتفاعی قابل تنظیم می‌‌باشند. عرض فریم‌های داربستی مثلثی ۱۲۰ سانتی‌متر می‌باشد که می‌تواند دارای مقاطع افقی مثلثی یا مربعی باشد.
مزایای استفاده از داربست های مثلثی به شرح ذیل است:
1) سهولت و سرعت در باز و بسته شدن و عدم نیاز به آچار جهت بستن اتصالات
2) باربری بسیار زیاد در کفراژ بندی دال های بتنی به لحاظ داشتن عضوهای مورب ثابت
3) عدم نیاز به کارگر ماهر داربست بندی و مونتاژ قطعات توسط کارگر ساده

داربست چکشی ستاره

این نوع داربست از پایه‌های قائم و مهارهای افقی در اندازه‌های مختلف تشکیل شده است. پایه های این نوع داربست ها در طول های ۳، ۵/۲، ۵/۱ و ۱و۵ / متر تولید می‌شوند و با قرار دادن سرجک‌های قابل رگلاژ در قسمت بالایی و پایه جک های قابل رگلاژ در قسمت پایین داربست برای هر ارتفاع و اختلاف ترازی قابل تنظیم می‌باشد. نصب مهارهای افقی بر پایه‌های داربست به سادگی و با ضربه چکش امکان‌پذیر می‌باشد و اتصال پایه‌های داربست به یکدیگر با مغزی و پین میسر خواهد شد. مزایای استفاده از داربست های چکشی به شرح ذیل می‌باشد:
1) سهولت و سرعت در باز و بسته شدن و عدم نیاز به آچار جهت بستن اتصالات
2) قابل توسعه در پلان و در ارتفاع بدون محدودیت و عدم
3) نیاز به مهاربندی در ارتفاع‌های زیاد
4) قابل استفاده در داربست‌ بندی نمای ساختمان‌ها و یا تأسیسات پالایشگاهی و غیره
5) باربری زیاد در کفراژ بندی دال های بتنی

داربست چکشی کاسه ای

این نوع داربست از پایه‌های قائم و مهارهای افقی در اندازه‌های مختلف تشکیل شده است. پایه های این نوع داربست ها در طول های ۳ ، ۲/۴ ، ۱/۸ ، ۱/۲ ، ۰/۶ متر تولید می‌شوند. با قرار دادن سرجک‌های قابل رگلاژ در قسمت بالایی و پایه جک های قابل رگلاژ در قسمت پایین داربست برای هر ارتفاع و اختلاف ترازی قابل تنظیم می‌باشد. نصب مهارهای افقی بر پایه‌های داربست به سادگی و با ضربه چکش امکان‌پذیر می‌باشد و اتصال پایه‌های داربست به یکدیگر با مغزی و پین میسر خواهد شد. مزایای استفاده از داربست‌های چکشی به شرح ذیل می‌باشد:
1) سهولت و سرعت در باز و بسته شدن و عدم نیاز به آچار جهت بستن اتصالات
2) قابل توسعه در پلان و در ارتفاع بدون محدودیت و عدم نیاز به مهاربندی در ارتفاع‌های زیاد
3) قابل استفاده در داربست‌بندی نمای ساختمان‌ها و یا تأسیسات پالایشگاهی و …
4) باربری زیاد در کفراژ بندی دال های بتنی

نکات مهمی که هنگام نصب لوله داربستی باید رعایت شود:

• پایه های عمودی داربست یا همان لوله های استاندارد نقش مهمی در استحکام داربست دارند که حداکثر فاصله آن ها از هم ۲ متر می باشد .داربست خوب داربستی است که تمام پایه های استاندارد را در یک خط مستقیم مشاهده شود.
• بست های با زاویه قائم : برای اتصال لوله های داربست در حالت عمود به کار می روند. حداکثر بار قابل قبول برای این بست ها ۳/۶ کیلو نیوتن می باشد .
• فاصله لوله های عمودی بین ۱٫۷تا۲ متر می باشد .فاصله طبقات عمودی بین ۲-۳ متر است. فاصله لوله های داربست در عرض سکو ۷ تا۱۶۰ سانتی متر است

• تخته داربست با طول کمتر از ۵/۱ متر حداقل به ۲ میله ساپورت زیری نیاز دارد ولی برای طول های بیشتر از ۵/۱ متر حداقل به ۳ میله ساپورت نیاز دارد .
• پین های اتصال JOINT PIN قطعه ای است که برای اتصال دو لوله طولی به همدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهمی که هنگام نصب لوله داربستی باید رعایت شود:

• پله ها مبادی ورودی داربست بوده و علایم هشدار دهنده در آنجا جهت رویت همگان نصب می شوند .در شیب های ملایم و بنا به ضرورت گاهی به جای پله ها از سطح شیبدار استفاده می شود .

طول این تخته ها ۴متر می باشد و بسته به ضخامت آنها از طول ۱ الی۵/۳ متر را پوشش می دهند. عرض تخته ها از ۲۲٫۵ تا ۲۵ سانتیمتر می باشد .ضخامت تخته ها بسته به نوع استفاده از ۳۲ تا ۶۳ میلی متر می باشد .

• در کنار سکوی کار قرنیز قرار گرفته و از افتادن اشیا جلوگیری می کنند و به آن ها TOE BOARD گفته می شود، عرض تخته های قرنیز بین ۱۵-۲۵ سانتی متر می باشد. فاصله بین تخته ها بر روی سکو نباید بیش از ۲٫۵ سانتی متر شود . لوله داربست چیست

تخته ها در طول سکو برای این که پاگیر نشوند باید روبه روی هم باشند اما بنا به ضرورت بین ۲۵ تا ۴۵ سانتی متر می توانند همدیگر را پوشش دهند. سکوی مناسب باید در هر متر مربع بین ۱۵۰ تا۲۵۰ کیلوگرم وزن را تحمل نماید .

نکات مهمی که هنگام نصب لوله داربستی باید رعایت شود:

• نردبان خطرناکترین قسمت یک داربست می باشد. زاویه مناسب پایه های نردبان وزمین بین ۶۸-۷۵ درجه می باشد .به ازای هر ۴ متر ارتفاع ۱ متر پایه های نردبان به عقب کشیده می شود .

نردبان در اشکال مختلف ساخته و کاربرد های متفاوت دارند. برای کارهای برقی حتما از نوع عایق آن استفاده شود .نردبان مورد استفاده در داربست فلزی بوده وباید ۱ متر از محل کار بلند تر باشد. لوله داربست چیست

• کمرکش ها و حفاظ پاگیر حتما نصب شود تا نفرات به ایمن بودن داربست مطمئن باشند. پرتاب کردن هرگونه وسیله، ابزار و … از بالای داربست به پایین ممنوع است. استفاده از قطعات معیوب یا شکسته ، خمیده وخراب در داربست ممنوع است . لوله داربست چیست

• لوله داربستی از جنس فلز بوده و بسیار محکم و مقاوم می باشند ، قطر بیرونی لوله ۴۸٫۳ میلی متر و ضخامت اسمی ۴ میلی متر است.
• استفاده از لوله های خم شده ، برش داده شده توسط حرارت ممنوع است .انتهای لوله شکاف وبریدگی نداشته باشد .از اتصال لوله ها در حالت های افقی و عمودی داربست به وجود می آید .

اجزای داربست

پست های مرتبط

همه چیز در مورد سیستم های داربست فلزی

سیستم های داربست فلزی
همه چیز در مورد سیستم های داربست فلزی لوله های داربستی در زمان شروع یک پروژه‌ی ساختمانی،مانند یک قاب بزرگی در اطراف ساختار آن مشاهده می‌شوند . این سازه ها که سیستم های  لوله داربست فلزی گفته می شود ؛از گذشته در حال استفاده هستند زیرا کارایی زیادی در کارهای…

انواع قطعات داربست

قطعات داربست
انواع قطعات داربستی  در این مقاله به بررسی انواع قطعات داربست میپردازیم در سراسر جهان ساخت و ساز بدون استفاده از انواع داربست و لوله داربست امکان پذیر نیست. این سکوهای کار موقت که در اطراف ساختمان ها و در سازه های مهندسی مستقر می شوند و به کارگران و ابزارها…

نقش داربست در صنعت ساخت و ساز

نقش داربست در صنعت ساخت و ساز
نقش داربست در صنعت ساخت و ساز ساخت و ساز اساس خاص تمدن مدرن بوده است . از نظر تجاری ، مسکونی یا پل ها و تونل ها ، شما در هر زیرساخت نیاز به ساخت و ساز دارید . اکنون ساختن سازه های بلند مرتبه آسان نیست .به همین…
ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید