داربست های نوین

داربست های نوین:

داربست بیش از صنعت ساختمان یکی از اشتغال زا ترین صنایع در کشور است و بطور متوسط 35درصد از حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص میدهد. آمار نشان می دهد علت وقوع اغلب حوادث در ساختمان ناشی از سقوط از داربست و لوله داربست می باشد.
داربست ساختاری است موقتی که برای اجرای هرگونه عملیات رنگ آمیزی_ نوسازی و تعمیرات_نماسازی و… برای حفاظت از کارگران در ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد.

سالانه شاهد حوادث ناگواری هستیم که باعث تحمیل هزینه های جانی و مالی به کارفرماها و کارکنان میشود از خطرات داربست میتوان به(لغزیدن یا شکستن سکوی کار_بالا رفتن و پایین آمدن از لوله داربست _تماس الکتریکی باسیم ها و…) اشاره کرد.

داربست از دیرباز مورد استفاده انسان ها در امور ساختمان سازی بوده است که هم زمان با پیشرفت صنعت ساخت داربست ها نیز پیشرفت های چشم گیری داشته و انواع مختلفی از آن ساخته شده است (مانند داربست فلزی_داربست متحرک_داربست نمایشگاهی)

در سالهای اخیر تکنولوژی های جدید درصدد هستن تا جایگزینی برای داربست ها بیابند تا تمام خطراتی که آن ها به همراه دارند را پوشش دهد دراین خصوص میتوان به بالابرها اشاره کرد بالابرهای میکانیکی وبرقی(کلایمر) مناسب برای کارهای ساختمانی هستن و در کارهای صنعتی (سایت های پتروشیمی و نیروگاهی) نیز میتوان از آنها استفاده کرد.

این کلایمرها از سیستم های مختلف امنیتی برخوردار است که ضریب امنیت کاربران را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داده است.

کلایمر ساختمانی توسط نیروی برق و یا بصورت دستی حرکت عمودی و افقی نفرات و مصالح را عموما در نمای ساختمان  انجام می دهد حرکت کلایمر توسط موتورهای وینچی که با سیم بکسل به پایه های نگهدارنده ی آن اتصال میابد صورت میپذیرد و یک ترمز اضطراری برای مواقع حساس هم دارد.

ویژگی کلایمرها:

از ویژگی های برتر کلایمرها میتوان به این موارد اشاره کرد:

1.سیستم افزایش دهنده ی ضریب اطمینان با افزایش بار. یعنی هرچقدر بار دستگاه یا وزن قفسه ی کاربران زیادتر شود حالت خودترمزی دردستگاه تشدید می گردد و وقتی بار بیش از حد مجاز به سیستم اعمال میشود دستگاه قفل میشود تا از بروز خطرات مختلف جلوگیری به عمل آید.

2.سیستم ترمز لنتی با صفحات لنتی. این سیستم ماننئ ترمز لنتی خودرو عمل میکند و از شتاب گیری و سقوط دستگاه جلوگیری میکند و حالت خودترمزگری در دستگاه ایجاد میشود که باعث میشود دستگاه درهر ارتفاعی ثابت بماند.

3.سیستم ترمز گریز از مرکز. این سیستم ترمز در مواقع شتاب گیری دستگاه برای سقوط وارد عمل شده و ازسقوط دستگاه جلوگیری می کند.

4.علاوه بر سیستم های امنیتی اشاره شده  سیستم امنیتی مستقلی به نام سیم بکسل امنیتی نیز بر روی این دستگاه قرار گرفته است این سیم بکسل ها مستقل عمل میکنند و موقعی که هیچ کدام از بخش های امنیتی وارد عمل نشدند این سیستم باعث میشود تا کل مجموعه روی سیم بکسل اطمینان قفل گردد و از سقوط دستگاه جلوگیری نماید.

5.استفاده از کلایمرها از نظر اقتصادی بسیار برای کارفرمایان و پیمان کاران مناسب است وقیمت تمام شده این دستگاه پایین تر از داربست بوده همچنین عدم نیاز به نیروی انسانی متخصص جهت نصب و راه اندازی های متعدد و جابجایی آنها _ افزایش سرعت پیشرفت کاری به دلیل عدم وجود محدودیت های مختلف   داربستها(بلند کردن تخته ها و…) _قابل استفاده در نماهای مختلف (قوس دار)

6.بدلیل امکان تغییر فرم قفسه کاربران از دیگر مزایای این بالابرها به شمار میرود.

کلایمرها در دو گروه تقسیم میشوند:

1_کلایمر پرتابل : این دستگاه ها را میتوان براحتی مونتاژ و دمونتاژ کرد از کلایمر پرتابل میتوان بطور دایم و یا موقت در یک ساختمان استفاده نمود و پس از پایان کار دستگاه را جمع آوری کرد و به ساختمان دیگر هدایت کرد.

2_کلایمرهایی که برای آسمان خراش ها و یا ساختمان های بسیار مرتفع طراحی وساخته میشوند. این نوع دستگاه علاوه بر حرکت عمودی در ارتفاع ساختمان در سطح افقی و همچنین در محور زد نیز قابلیت تحرک پزیری بصورت اتوماتیک دارند.

  • شاید تنها عیب کلایمر این باشد که هنگام حرکت و یا کار کردن بر روی آن تکان های زیادی می خورد که باید به نحوی مهار شود.
  • کلایمر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ - اخبار رسمی

داربست متحرک

در پروژه های ساختمانی که ارتفاع آن ها زیاد می باشد و یا انجام کارهایی در ساختمان سازی مانند ساخت نما برای ساختمان یا پوشش دهی یا تخریب نماها از داربست آسانسوری یا پلت فرم می توان استفاده نمود.استفاده از این داربست ها اجرای کار را به مراتب آسان تر می کند و صرفه جویی اقتصادی و ایمنی بالایی را به ارمغان  می آورد.

پلت فرم یا داربست آسانسوری کارهایی نظیر دسترسی به ارتفاع  برای سیمان کاری ونماکاری و… را آسان تر می کند.

نحوه ی ارایه ی داربست متحرک در بازار  :

این داربستها صورت دوپایه و تک پایه در بازار ارایه می شود

داربست تک پایه: این مدل داربست میتواند طول10متر از ساختمان را پوشش دهد.میزان تحمل بار و تعداد نفراتی که روی آن وجود                دارند و تا 700 کیلوگرم طراحی شده است.

داربست دوپایه: داربست دو پایه متحرک میتواند به اندازه ی 23متر عرض ساختمان را پوشش دهد. میزان تحمل بار آن 1200 کیلوگرم          محاسبه شده است.

مزایای داربست متحرک(آسانسوری) :

1. این پلت فرم نسبت به داربست فلزی به صرفه تر می باشد.

2. سرویس های دوره ای آن کم هزینه می باشد.

3. قطعات آن مناسب بوده و در دسترس هستند.

4. قطعات داربست متحرک طول عمر بالایی دارند.

5. شرایط محیطی مخصوص ندارند و درهرشرایطی میتوان آن را نصب نمود.

6. به این دلیل که محدودیت های داربست فلزی را ندارد باعث بالا رفتن سرعت پیشرفت کار می شود

7. نصب و راه اندازی داربست آسانسوری راحت می باشد.

8. حمل و نقل و تعمیر و نگهداری پلت فرم هم کار آسانی است.

همه چیز درباره داربست متحرک (آسانسوری)

پست های مرتبط

راهنمای انتخاب لوله صنعتی

راهنمای انتخاب لوله صنعتی انتخاب لوله صنعتی می تواند تا حدودی دردسرساز باشد . فرد باید درک درستی از تک تک جزئیات مربوط به آن داشته باشد! بنابراین ، در اینجا ما با یک راهنمای انتخاب لوله های صنعتی همراه هستیم که به شما در تهیه قطعه مناسب برای خود…

نقش داربست در صنعت ساختمان

نقش داربست در صنعت ساختمان
نقش داربست در صنعت ساختمان   داربست در واقع سازه ای موقت یا سازه ای است که ممکن است بگویید، ساخته شده است تا به منظور کمک به موادی که در ساخت ساختمان های مسکونی یا صنعتی استفاده می شود ، بکار برود . دلیل اصلی ساخت داربست ها فراهم…

وزن لوله داربستی

محاسبه وزن لوله داربستی لوله و قوطی اصفهان روش اول  و محاسبه اصولی وزن لوله های فولادی: چگالی فولاد * ضخامت * طول لوله * عرض نوار برش شده از ورق تقسیم بر هزار حالا:  7.85*2.5*6*.0.147=  17.3 کیلوگرم روش دوم محاسبه ساده  وزن لوله داربستی : ضخامت* قطر بیرونی *عرض…